Co robi koordynator magazynu?

Koordynator magazynu, czyli inaczej kierownik magazynu, to jedna z kluczowych osób zarządzających magazynem – jego głównym zadaniem jest planowanie pracy magazynu i wszystko, co z tym związane. Zadania kierownika magazynu mogą wynikać z wielkości powierzchni magazynowej, ale też z ilości zatrudnionych pracowników. Czym się zajmuje koordynator magazynu? Czy zakres obowiązków koordynatora magazynu wymaga specjalnych kwalifikacji czy predyspozycji?

Zadania kierownika magazynu

Kierownik magazynu pełni funkcję nadrzędną w magazynach – koordynuje i nadzoruje. Podstawowym zadaniem jest oczywiście planowanie pracy magazynu, aby mógł on płynnie funkcjonować – zasadniczo to właśnie kierownik decyduje o tym, w jaki sposób funkcjonuje magazyn oraz jaki jest zakres prac wykonywany przez konkretnych pracowników. Zakres obowiązków koordynatora magazynu to przede wszystkim wydzielanie pracy pracownikom i jej ocena. Koordynator czuwa nad prawidłowym przyjmowaniem towarów oraz ich ewidencjonowaniem – zadania kierownika magazynu polegają na czuwaniu nad stanami magazynowymi, ale również nad tym, aby przedmioty znajdujące się w magazynie nie zagrażały pracownikom czy osobom postronnym przebywającym w tym miejscu. Odpowiadając na pytanie: czym się zajmuje koordynator magazynu koniecznie należy wspomnieć o tym, że to właśnie kierownik odpowiada za to, aby optymalnie wykorzystać przestrzeń magazynową.

Koordynator magazynu – czym się zajmuje?

Zadania kierownika magazynu to również inspekcja – kierownik powinien nadzorować nie tylko pracę pracowników, ale i jej jakość. W tym przypadku będzie to przede wszystkim nadzorowanie tego, w jaki sposób i gdzie rozłożone zostały konkretne towary. Kierownik sprawdza, czy rozmieszczenie i ułożenie nie grozi wypadkiem! Szukając odpowiedni na pytanie: czym się zajmuje koordynator magazynu koniecznie należy wspomnieć o rozpatrywaniu reklamacji – to właśnie kierownik musi odbierać skargi od klientów, w przypadku kiedy dostarczony do nich towar był uszkodzony.
Zakres obowiązków koordynatora magazynu
Czy koordynator magazynu powinien posiadać odpowiednie kwalifikacje do sprawowania tej pracy? Okazuje się, że tak. Przede wszystkim wymagane jest wykształcenie wyższe – koordynatorzy powinni mieć skończone studia o specjalności logistyka. Olbrzymim atutem jest znajomość języków obcych – zakres obowiązków koordynatora magazynu obejmuje kontaktowanie się z dostawcami i firmami, również zza granicy! Zdecydowana większość pracodawców wybiera kandydatów, którzy posiadają już doświadczenie na podobnych stanowiskach.
W przypadku omawianego stanowiska coraz więcej mówi się o umiejętnościach interpersonalnych – duża rotacja pracowników sprawia, że zadania kierownika magazynu rozszerzają się znacznie. Codzienna praca wymagać będzie od kierownika kontaktów zarówno z podwładnymi, jak i kadrą zarządzającą. Od kierownika magazynu wymaga się również umiejętności optymalizacji pracy i zarządzania przestrzenią – w praktyce koordynator musi elastycznie reagować na wszelkie zmiany zachodzące w magazynie.